Golf Pirkkalan uusien väylien valmistuminen sai lopullisen sinetin


Golf Pirkkalassa pelataan 27-reikäisellä kentällä vuonna 2027.

Rakennustöiden on suunniteltu alkavan elokuussa. Ensimmäisinä näkyvimpinä operaatioina ovat puiden kaadot ja maan siirrot. Pohjatöitä, infrastruktuuria ja väyliä ylipäätään tehdään tämän vuoden aikana siten, että kenttä on valmis nurmen kylvämiseen kesällä 2026. Kaiken mennessä suunnitellun aikataulun mukaan, uudet reiät ovat pelikuntoisia kaudella 2027.


Siitä lähtien Golf Pirkkalassa pelataan 9- ja 18-reikäisiä kenttiä.


”Golf Pirkkalan alkuajoista lähtien on ollut tiedossa, että 18 reikää on tälle kentälle liian vähän. Sijaintimme on erinomainen ja kentän kunto on ollut hyvin tehtyjen pohjatöiden johdosta hyvä heti ensimmäisistä kausista lähtien. Siten harrastajien kiinnostus kenttää kohtaan on ollut kauttaaltaan korkea”, taustoittaa Golf Pirkkalan hallituksen puheenjohtaja Mika Viitaharju.


”Kenttälaajennus on yksinkertaisesti pakko tehdä, jos halutaan pitää osakkeenomistajat ja green fee -pelaajat tyytyväisinä”, hän kiteyttää.


Pirkanmaan alueen golfareilla on ollut jo pidempään tiedossa, että Golf Pirkkalan kentän käyttökapasiteetti on erittäin korkea ja halutuimmat lähtöajat menevät kuumille kiville. Nyt käyntiin iskettävä kenttälaajennus on useamman vuoden työn seurausta. Sen on mahdollistanut uusien maa-alueiden vuokraaminen.

​​​​​​​
”Ensimmäisen kerran kentän laajentamisesta puhuttiin jo vuonna 2012. Sen jälkeen ehkä vähän toivottiin, että saataisiin lisää maata, jolle reikiä rakentaa. Noin viisi vuotta sitten päätin, että nyt katsotaan tämä kortti loppuun saakka ja mennään asian kanssa niin pitkälle kuin päästään”, painottaa vuodesta 2020 saakka puheenjohtajana toiminut Viitaharju.

Osakkeenomistajat pidetty tietoisina tilanteesta

Pirkkalan golfyhteisössä kenttäprojekti on saanut positiivisen vastaanoton. Osakkeenomistajia on osallistettu ennakkokyselyillä ja tiedusteltu, mikä on heidän tahtotilansa. Näin heti projektin alusta saakka vuorovaikutus on pelannut ja ollut merkittävänä tekijänä, että uusien väylien rakentaminen on koko yhteisön kollektiivinen asia.


”Tuntuu, että kenttähanke puhaltaa uutta nostetta koko yhteisöön. Meillä on yhteinen maali jossain”, Viitaharju sanoo.

​​​​​​​
Kenttäprojektin kustannusarvio on neljä miljoonaa euroa. Osakkailta kerätään 1,5 miljoonaa euroa ja loput rahoitetaan pankkilainalla sekä tulorahoituksella.

Projektiryhmästä Jarkko Servo, Ilkka Mattila, Eero Ylijoki ja Mika Viitaharju tutustumassa Sarfvik Golfin laajennukseen toukokuussa 2025.

Kari Haugn ensimmäisiä vedoksia uudesta kokonaisuudesta joulukuussa 2023.


Arkkitehtien kanssa maastokäynnillä lokakuussa 2024.


Masterplan -suunnitelma


Projektipäällikkö pitää hankkeen osapuolet samassa kelkassa

Kenttähankkeen projektipäälliköksi on nimetty Ilkka Mattila. Hänellä on vuosien kokemus erilaisista rakennusprojekteista, maanrakennuksesta ja hankinnoista sekä kontakteja näissä toimissa työskenteleviin tahoihin. Mattila tuo oman ammattitaitonsa Golf Pirkkalan käyttöön.


”Tehtäväni on pitää Golf Pirkkalan puolia ja katsoa, että kenttä rakennetaan, kuten kuuluukin. Kustannusten kurissa pitäminen ja eri osapuolten yhteensovittaminen ovat myös osa toimenkuvaani”, Mattila selventää.


Mattilan mukaan golfkentän rakentaminen ei ole rakennusteknisesti erityisen vaativaa, jos sitä vertaa vaikkapa sillan rakentamiseen tai muuhun erikoisrakentamiseen. Ennemminkin projektinhallinta nousee merkittävään rooliin.


Tästä huolimatta hän pitää kenttähanketta haastavana ja onnistuessaan erittäin palkitsevana projektina, joka jättää ainutlaatuisen jäljen Golf Pirkkalan historiaan.


”Rakennamme kentällä, jossa olemme jatkuvasti valvovan silmän alla. Voi varmaan tulla arvostelua, tuleeko kentästä hyvä ja pysymmekö budjetissa, mutta pää täytyy vaan pitää kylmänä ja luottaa kaikkien osapuolten tekemiseen.”

​​​​​​​
”Joku saattaa kuvitella, että eihän se ole kuin mennä tuonne maastoon ja rakentaa väylät, mutta monia asioita on otettava huomioon. Vaikkapa, miten logistisesti ja turvallisesti huolehditaan maan siirrot molempiin suuntiin”, Mattila kertoo.

Nykyinen kenttä tunnetaan kuivatusjärjestelmästä ja samaa vaaditaan uudeltakin

Vuonna 2007 täysimittaisena avattu kenttä tunnetaan erinomaisesta kuivatuksestaan. Sateiden jälkeen kenttä on nopeasti pelikunnossa, minkä voi sanoa olevan Suomessa ainutlaatuista.


Alkuperäisen kentän rakennustöiden valvojana toimi Ari-Matti Ilkka, joka on pestattu samaan tehtävään myös tällä kertaa. Ilkka jää pitkältä ja ansiokkaalta työuraltaan eläkkeelle tänä vuonna, joten hänellä riittää aikaa Golf Pirkkalan käytettäväksi.


”Hommani on katsoa, että urakoitsija rakentaa kentän arkkitehtien piirustusten mukaisesti. Tuo kuivatus on sitten erikoisosaamistani, mistä meillä on hyviä kokemuksia nykyisen kentän osalta. Perusperiaatteet kuivatuksista on toki olemassa, mutta väylien salaojitukset ja griinien ympäristöt katsotaan vielä tarkemmin, millaisiksi ne rakennusvaiheessa muodostuvat”, Ilkka sanoo.


Ilkka on ollut Pirkkalan lisäksi mukana muun muassa Nokian, Lakesiden ja Nordcenterin kenttien rakentamisessa ja perusparannuksissa. Ennen kuin neitseelliseen maastoon päästään koskemaan ja kaivamaan, ei voida sataprosenttisella varmuudella sanoa, mitä pinnan alta löytyy.

​​​​​​​
”Ennakoimattomissa asioissa pitää olla hereillä. Nykyisellä kentällä tuli vastaan pehmeämpiä kohtia, joita paikkailtiin. Golfkentän rakentamisessa kasvukerrokset pitää ottaa tietenkin tarkasti huomioon. Viimeksi lähetimme näytteitä Skotlantiin parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi”, Ilkka muistelee.

Playable pathway - arkkitehtien taidonnäyte


Uusien reikien arkkitehdeiksi valittiin Kari Haug ja Tim Lobb. Yhdessä he pääsevät luomaan osaltaan uniikkia pelikokemusta Golf Pirkkalaan. Heidän kenttäsuunnittelunsa kulmakivenä on pelaajalähtöinen filosofia, joka pyrkii tuottamaan nautittavia ja monipuolisia haasteita kaikille pelaajaryhmille.


Haug on havainnut uransa aikana, että ennen muuta naiset, mutta myös muut alhaisemmilla mailanpään nopeuksilla lyövät pelaajat ovat jääneet kenttäarkkitehtuurissa sivuosaan. Tämä on toiminut pohjaideana hänen suunnittelufilosofiassaan.


Havaintonsa tueksi Haug on kerännyt mittavan määrän dataa naispelaajien lyöntien pituuksista, korkeuksista, alastulokulmista ja paljon muusta. Näin hänellä on tiedossa, mihin saakka naiset avauslyönneillään pääsevät ja millä tavalla he pystyvät lähestymään griinejä.


”Väylien suunnittelussa on tärkeää pitää huoli, että jokaisesta tiiboksista on oikeanlainen etäisyys pallon alastuloalueelle. Sen jälkeen on valittavana reitti griinille. Alhaisilla mailanpään nopeuksilla pelaavat eivät saa palloa tarpeeksi korkealle ilmaan, että se pysähtyisi haluttuun kohtaan viheriöllä, joten heille on oltava reitti maan kautta”, Haug avaa filosofiaansa.


Haugiin vaikutuksen teki Golf Pirkkalan maasto, joka muistuttaa hänen kotiosavaltiotaan Minnesotaa Yhdysvalloissa.


”Vaihteleva metsäinen maasto on upea mahdollisuus tehdä kaunis golfkenttä, jossa valkorunkoiset koivut, kalliot ja vihreä ruoho ovat harmoniassa keskenään”, hän maalailee.


Tim Lobb muistetaan Suomessa Linna Golfin suunnittelijana. Englantilainen on innoissaan päästessään jälleen piirtämään kenttää suomalaiseen metsämaisemaan.


”Paikallisten pelaajien täytyy olla fyysisesti hyvässä kunnossa, kun he kiertävät päivä toisensa jälkeen näin mäkistä kenttää”, Lobb heittää.


”Vakavammin puhuen, tässä projektissa on todella mielenkiintoista olla mukana. Golf Pirkkala tekee historiansa merkittävimmän projektin sitten kentän avaamisen jälkeen.”


Lobb on tunnettu suunnittelijana pelistrategisista oivalluksistaan. Kaikkea hän ei tässä vaiheessa vielä paljasta, mutta raottaa hieman, mikä pelaajia tulee puttiareenoilla odottamaan.


”Griinit tulevat olemaan hieman isompia nykyiseen kenttään verrattuna. Näin saadaan esimerkiksi enemmän lipunpaikkoja”, Lobb hymyilee.